EU-kontroll: Alt du trenger å vite før du leverer bilen

EU-kontroll: Alt du trenger å vite før du leverer bilen

EU-kontrollen (Periodisk kjøretøykontroll – PKK) er en viktig del av bilholdet, men mange bileiere vet ikke helt hva som skjer under kontrollen, eller hva de bør sjekke på forhånd. Her får du en oversikt over det du kanskje ikke visste – men som er lurt å vite før du leverer bilen til EU-kontroll.

Hva sjekkes under en EU-kontroll?

Mange tror at EU-kontrollen er en fullstendig gjennomgang av bilen, men det er faktisk en sikkerhets- og miljøkontroll. Dette betyr at verkstedet sjekker om bilen oppfyller myndighetenes minimumskrav, ikke om den er i perfekt stand. Noen av de viktigste punktene som sjekkes er:

  • Bremser: Slitasje, rust, lekkasjer og funksjon testes grundig.
  • Lys og signaler: Blinklys, nærlys, fjernlys og bremselys må fungere.
  • Styring og hjuloppheng: Slakk i foringer, styrestag og støtdempere kontrolleres.
  • Dekk: Mønsterdybde, skader og slitasje sjekkes.
  • Eksosutslipp: For fossilbiler og hybrider må utslippene være innenfor lovlige grenser.
  • Karosseri og understell: Rust på bærende strukturer kan gi anmerkning.

Elbiler må også gjennom EU-kontroll, men da sjekkes ikke eksosanlegg eller utslipp.

Vanlige misforståelser om EU-kontroll

  1. “Bilen min er ny, den trenger ikke EU-kontroll”
    • Nye biler skal inn til første EU-kontroll etter fire år, deretter hvert andre år.
  2. “EU-kontrollen reparerer bilen min”
    • Nei, kontrollen er kun en vurdering. Får bilen feil eller mangler, må du få dem utbedret og ta en etterkontroll.
  3. “Dyrere verksteder gir en grundigere kontroll”
    • Alle autoriserte verksteder må følge samme kontrollpunkter. Prisen varierer, men ikke kvaliteten på selve kontrollen.
  4. “En bil med mangler må hugges”
    • Nei, de fleste feil kan repareres. Du har to måneder på å rette feilene før du må ta en etterkontroll.

Hvordan unngå unødvendige feil?

For å unngå å få unødvendige feil og anmerkninger kan du gjøre en rask egenkontroll før du leverer bilen:

  • Sjekk lysene – Be noen stå bak bilen mens du tester bremselys, blinklys og nærlys.
  • Test vindusviskere og spylervæske – Dårlige viskere kan gi feil.
  • Se på dekkene – Sjekk at mønsterdybden er minst 1,6 mm (helst over 3 mm for bedre sikkerhet).
  • Lytt etter ulyder – Knirk eller dunkelyder kan tyde på slitasje i foringer eller hjuloppheng.
  • Rengjør bilskiltet – Skilt som er uleselig kan gi anmerkning.

Legg gjerne frem vognkort, refleksvest og varseltrekant

Hva skjer hvis bilen ikke består?

Dersom bilen får én eller flere feil med kode 2, må de utbedres innen to måneder og bilen må gjennom en etterkontroll. Feil med kode 3 betyr at bilen har så alvorlige mangler at den ikke er lovlig å kjøre før feilene er rettet.
EU-kontrollen handler først og fremst om sikkerhet og miljø. Ved å gjøre en enkel sjekk selv og forstå hva som blir kontrollert, kan du unngå overraskelser. Husk at du kan velge hvilket som helst autorisert verksted for EU-kontrollen, og dette kan vi hos Tau Auto hjelpe deg med!
Trenger du EU-kontroll? Bestill time hos oss i dag!